Hvordan handler du på BIDA?
Trin for trin vil du få forklaret hvordan du handler på BIDA. Skulle du dog have ubesvaret spørgsmål efterfølgende, så tøv ikke med at kontakte os på vores support e-mail kontakt@bida.dk
Trin 1 - Opret konto
Du aktiverer din konto ved at klikke på aktiveringslinket i den e-mail, du modtager, når du har oprettet en konto. Det vil aktivere din konto, og du kan nu logge ind og afgive et bud. Under Min konto kan du nemt se dine aktuelle bud og de emner du har købt. Hvis du ikke modtager et link, check venligst dit spamfilter eller ring til vores support.
Trin 2 - Find emne og afgiv bud
Under fanen Auktioner finder du alle de emner som BIDA har på auktionssiden. Klik på et af emnerne for at få vist flere oplysninger. F.eks. billeder og oplysninger om stand. Hvis du ønsker at afgive et bud, skal du logge ind og indtaste, hvor meget du ønsker at byde. Du kan vælge mellem at afgive et manuelt bud eller et autobud. Systemet byder op til dit maks. bud. Du kan også se, om dine bud er inkl. eller uden moms. Det er gratis at afgive bud, men husk, at alle bud er bindende.
Trin 3 - Budgivning
Budgivningen på BIDA er helt gennemsigtig, hvilket betyder, at alle, der besøger BIDA, vil kunne se alle aktuelle bud. Alle registrerede budgivere kan afgive bud døgnet rundt indtil auktionen slutter. Det fremgår tydeligt, hvornår auktionen slutter under hvert emne. Både professionelle med et cvr nr. samt private personer kan byde på BIDA. Dette sikrer, at der opnås de bedste priser for både sælger og køber. Hvis der afgives bud, når der er mindre end tre minutter tilbage af en auktion på BIDA, forlænges auktionen med yderligere fem minutter. Det giver andre budgivere mulighed for at afgive et modbud og det sikrer den højest mulige pris. Dette er den gængse procedure inden for online auktioner og svarer til første-anden-tredje-princippet på hammerslag auktioner. Vi fraråder, at du venter til de sidste sekunder, før du afgiver et bud, da dit bud kan være forsinket pga. din computer og internetopkobling, og det derfor ikke registreres hos os inden for den aktuelle tidsperiode.
Trin 4 - Købssalær
Alle køb tillægges et købssalær. Størrelsen af dette købssalær er angivet for det enkelte emne, når du er logget ind på din købers konto. Der tillægges altid moms på købssalær. Såvel sælgere som købere betaler et salær til BIDA. Det betyder i praksis at køber og sælger deles om udgiften og det er dermed billigere at købe og sælge på BIDA til forskel fra mange andre auktionssider.
Trin 5 - Du vinder budgivningen
Du har vundet auktionen, hvis du har det højeste bud, og sælgers mindstepris er opnået, når auktionen slutter. Det vil fremgå tydeligt i forbindelse med budgivningen. Hvis mindsteprisen ikke opnås, vil du i løbet af kort tid blive kontaktet af BIDA med henblik på, at indgå i en forhandling med sælger. Husk, at alle bud på BIDA er bindende, uanset om mindsteprisen er opnået eller ej. Når du har vundet en budgivning, får du en faktura fra BIDA på e-mail samme dag, som auktionen slutter. Denne faktura skal betales med det samme. Når sælger og køber har betalt hver deres faktura, vil BIDA sende begge parter en mail med kontaktoplysninger til modparten. BIDA har hermed opfyldt sin rolle i handlen. Parterne mødes herefter med henblik på det praktiske i handlen, - besigtigelse og betaling m.v.
Trin 6 - Betaling
BIDA skal have modtaget din betaling, inden du kan få modpartens kontaktinfo. Du betaler via fakturaen, som du får på e-mail. Kontakt kundeservice hvis den ikke er modtaget senest dagen efter en vundet auktion. Husk eventuelt at tjekke dit spamfilter. Hvis der er særlige grunde til at fremskynde processen, kontakt vores kundeservice, som kan oplyse direkte kontonummer til straksoverførsel.
Trin 7 - Hvornår kan du hente dit objekt?
Når du har betalt, vil du få nærmere information om modpartens info og hvordan I kan aftale at mødes for afhentning og betaling af det handlede emne. Du skal regne med, at der går 1-2 bankdage fra din betaling, før du får din betalingsbekræftelse med kontaktoplysninger på sælger.
Det er vigtigt, at understrege at købesummen ikke betales til BIDA, men betales direkte til sælger ved besigtigelsen. Glem ikke, at du som køber både har ret og pligt til at kontrollere standen ud fra auktion beskrivelsen, når du afhenter dit køb. Hvis emnet ikke svarer til auktion beskrivelsen, bør begge parter drøfte en forligsmæssig løsning og et eventuelt afslag. Dette er udenfor BIDAs ansvar og medvirken. Såfremt det aftales mellem parterne at handlen ophæves, sker dette ligeledes uden BIDAs medvirken og indflydelse. Salæret kan derfor ikke refunderes.
Trin 8 - Fragt
De emner du finder på BIDA, sælges af både erhvervsdrivende og private samt offentlige myndigheder m.v. Alle handler afregnes direkte mellem køber og sælger og skal ikke betales til BIDA. Du henter selv varerne hos sælger, men vores kundeservice kan være behjælpelig med kontaktinformation på relevante transportører. BIDA samarbejder med et transportfirma som tilbyder transport i Danmark og hele Europa. Kontakt Benny direkte for mere information via mail benny@bida.dk